Додатна – граматика, 5. разред

 

СУБЈЕКАТСКИ И ПРЕДИКАТСКИ СКУП РЕЧИ

 

У субјекатски скуп речи спадају субјекат, атрибут и апозиција.

У предикатски скуп речи спадају предикат, прилошке одредбе  и објекат.

 

Одреди службе речи у следећим речеинцама:

Моја сестра ради домаћи у соби.

Моја мало старија сестра ради свој домаћи из математике у својој соби.

Овај изузетно стари радио крчи  страшно јако већ веома дуго.

Мајка двоје деце не сме да чека тако дуго пред вратима.

 

Одреди службе речи у следећим реченицама:

Шарено небо, пуно сјајних пруга и светлосних зракова  пружа се над нама.

 

Светлост је расла, ширећи се преко поља, ударајући по околним планинама, целог јутра јачајући под тамним крошњама дрвећа.

 

Ја сам ученик Основне школе „Свети Сава“ из Београда, ђак 5. разреда, и петог одељења.

Небо је тамно,б ез светлости, препуно збезда, треперавих и сјајних

 

Купио је велику лепу планинску кућу са косим кровом, широком пространом терасом и двориштем око целе куће.

 

Звуци псећег чопора су се, наочиглед свима, у сред јутра, губити у даљини, полако нестајући и утишавајући се.

 

Чим пошаљеш писмо тетки у село.

Моја тетка са села је сјајна.

 

Мој старији брат, сав поносан и одлучан, показао је мојој мајци своју пун, поништен индекс и диплому.

 

Јован и Драган, моји другови, отишли су на фудбал.

 

Не гледајући, не слушајући, не размишљајући, уплео се у догађаје толико другачије и непознате и потпуно неочекиване.

 

Подвуци  атрибуте :

Брезовом шумом је шушкало и шаврљало јесење јутро огрнуто прохладном сенком.

Подвуци све атрибуте:

Мој отац, кад трамвај вози,

Стоји на једној нози,

А другом ногом звони

Да се са клизаве шине

Несташно дете скине.

 

Застао је пред једном Предићевом сликом необичне лепоте.

 

У реченици: Челенка је украс од перја, сребра или злата, подвучена реч врши функцију?

 

Подвуци главне речи у синтагмама:

Игра без идеје, горка чоколада за кување.

 

Подвуци именски део предиката:

Стеван је један од најбољих ученика наше школе.

 

 

СЛОЖЕНА РЕЧЕНИЦА

 

Сложена реченица се састоји из две или више простих реченица. Када одређујеш границу простих реченица, треба да одредиш предикате у њој и природне границе реченица.

  1. У следећим реченицама подвуци предикате и одреди колико простих реченица има у сложеним реченицама
  2. Одреди врсте предиката;

3.Одреди службу речи.

-сети се да глаголи непотпуног значења са глаголима иза себе чине један предикат: треба да, могу да, хоћу да, морам да…или то исто са инфинитивом: морам учити, могу ја трчати тако далеко…

-обрати пажњу на то да помоћни глагол и главни глагол такоће чине целину.

 

„Ко је то?“, питао сам, а нисам био сигуран да ћу одмах чути глас и сазнати одговор на то питање.

„Можеш ли, сине, да ми помогнеш?“, питала би ме мајка, очију уморних од рада.

Он је, хватај га! Чекај само да ти ја дођем!

Хоћете ли сви доћи на изложбу?

Пронађите свог пара и уђите у салу.

Он је био тако уморан и незаинтересован да смо се сви уплашили.

Треба запети и добро учити на почетку петог разреда.

Мислим да могу да ти помогнем. Знам да хоћеш да се поправиш.

Он се уплашио па сада седи и ћути.

Сви су га називали  луталицом. Он се уствари звао Марко. Син је назван Младен. Он је постао прави помоћник својим родитељима.

Био је то дуг и тежак дан, пун тешких захтева и задатака.

 

Глаголске именице, оне именице изведене од глагола – мишљење, писање, пливање, гледање, слушање, падање, оне никада не врше службу предиката, јер су именице.Могу бити само у саставу именског предиката, на пример:

Ово је моје мишљење. Или могу бити субјекат.

Твоје писање ми се не свиђа.

 

Глаголски прилози такође не врше службу предиката:

Гледајући кроз прозор, чекао је друга. Слушајући музику радио је домаћи. Изашавши из куће, ушао је у кола. Прешавши улицу, купио је новине.

Какву службу врше подвучени глаголски прилози?

Какве су ово реченице?

 

Одреди границе простих реченица у сложеној:

Чим те позове, и јави ти се, одмах му реци да ми се јави да бих могла да организујем посао.Осећам да морам да идем на ту утакмицу. Волим да пишем, желим да учим, хоћу да учим