Подела реченица:
- По саставу: просте и сложене.
Просте се деле на непроширене и проширене.
- по облику: потврдне и одричне:
Он учи. Он не учи.
- по значењу: обавештајне, упитне, узвичне, заповедне, жељне
ЗАДАЦИ:
Одреди реченице по саставу:
А зашто неће, зар је ниси звала?
Ко то, она девојчица тамо?
8.Одреди типове просте реченице:
Много се ради на часу.
Песма! (7. разред)
Певај!
Мој брат је први.
Дај шта даш.
- Одреди реченице по функцији:
Треба да научим.
Гледали смо у сунце које је било блиставо.
Ко год да је дошао, добио је поклон.
Показао ми је место где се родио.
- Језичке јединице су.
Глас, реч, синтагма и реченица и дискурс.
- Синтаксичке јединице су.
Реч, синтагма, проста реченица и сложена реченица.
Глас нема значења, па није предмет синтаксе.
Дискурс је језичка јединица вишег ранга од реченице, па зато није предмет синтаксе.
Синтакса је наука о реченицама.
Обрати пажњу, синтагма није служба реченице, већ врста језичке јединице!
4.по служби: (8. разред)
Предикатске
Атрибутске
Објекатске
Прилошке
Субјекатске
Ово су све зависне реченице које врше ове службе, радили смо их у оквиру зависних реченица прошле године.
На пример, купали смо се у бистрој реци, бистрој је атрибут, а реченица, атрибутска :
Купали смо се у реци која је била бистра.
Предикатске су оне које се настављају на глаголе непотпуног значења:
Треба да учимо. Мораш да радиш.
5.Типови просте реченице су (7. разред):
- субјекатско-предикатске, то је свака реченица која има и субјекат и предикат, или има само субјекат или има само предикат.
На пример. Учимо. Субјекатско-предикатска реченица има само предикат, субјекат је изостављен, али се може претпоставити. ОВАКВЕ РЕЧЕНИЦЕ НИСУ БЕЗЛИЧНЕ, безличне су само оне код којих субјекат не може да се одреди! На пример: Грми. Или: на часу се много ради.
- Безличне: Наоблачило се. Сумњало се на њега.
- Непотпуне, оне које немају предикат: Тишина! У учионицу!
БИТНЕ НАПОМЕНЕ!
Врсте субјекта: граматички, логички, исказан, неисказан.
Пасив је стање, а не врста реченица.
Предикат може бити прост и сложен. Оба могу бити глаголска и именска.
ПОВРАТНА ЗАМЕНИЦА „СЕ“ ЈЕ САМО ЗАМЕНИЦА, И НЕ УТИЧЕ НА СЛОЖЕНОСТ ГЛАГОЛА!
Одреди предикат у следећим реченицама: Сунце се клони западу. Небо мирно, тихо, по њему плове позлаћени облаци. Све лепши и златнији што ближе западу.
Сунце се клони западу је обичан прост глаголски предикат, реч је о презенту који је прост глаголски облик. Заменица само казује да је радња повратна ( глаголи по предмету радње).
Небо мирно, тихо, по њему плове позлаћени облаци.
Осим овог плове, што је у реду, имамо још један предикат. Ово је предикат само по смислу, али јесте предикат: је.
Дакле, мирно, тихо, је прост именски предикат.
Све лепши и златнији што ближе западу.
Овде имамо 2 предиката:
Лепши и златнији – прост, именски, и ближе западу, прост именски.
СУБЈЕКАТ
Врсте субјекта: исказан, неисказан, граматички и логички.
Падеж може да се одреди и неисказаном субјекту: он – номинатив
Боли ме рука и боли ме зуб су акузатив, логички субјекат, ово ме је у акузативу и мења се са Александру, Марију. У овим реченицама имаш још један субјекат: граматички, у номнативу – рука и зуб.
Атрибут
Ђаци имају право да се служе гимназијском библиотеком из лепе и научне књижевности.
Е, сад, одређујеш главну реч, као у синтагми. Имају право да се служе библиотеком. А каква је библиотека? Гимназијска, и из лепе и научне књижевности.
Ако ти траже да одређујеш службу, пишеш само атрибут. То су све атрибути. Овако:
Лепе и научне, из лепе и научне књижевности. Први је само атрибут и то напоредна атрибутска синтагма, а други је само атрибутска синтагма.
Или
Прве две године свога школовања
Главна реч је године, а кад питамо које или какве године, атрибути су још: прве две и свога школовања.
Он ће смети да оде у одређени дан и сат у недељи…
Подвучено је ПОВ. Али, одређени је атрибут, и у недељи је атрибут, какав сат, који сат, сат у недељи, недељни сат…
ГЛАГОЛСКИ ДОДАЦИ
Чуо сам све о његовом успеху! Објекат овде је у акузативу, атрибут уз акузатив у локативу.
Одреди глаголске додатке:
Ради забаве су се онако удружили.
Ради забаве је ПОНамеру. Циљ је само када је у питању циљ кретања. Тако је једноставније.
Уздише са зла удеса и немиле судбине је као да је рекла.
Уздише због зла удеса и немиле судбине , а то је – ПО узрок.
Он је за хлебом кренуо у далеки свет.. Ако је кренуо у далеки свет, то је ПОциљ, а за хлебом је Поузрок
1.РЕЧЕНИЦЕ ПО ЗНАЧЕЊУ? Или према комуникативној функцији?
2.Реченице по саставу?
3.Реченице по облику?
- Типови просте реченице?
5.Реченице по служби?
6.Одреди реченице по облику:
Милош не зна математику.
Иде у град да се прошета.
7.Одреди реченице по саставу:
А зашто неће, зар је ниси звала?
Ко то, она девојчица тамо?
8.Одреди типове просте реченице:
Много се ради на часу.
Песма!
Певај!
Мој брат је први.
Дај шта даш.
- Одреди реченице по функцији:
Треба да научим.
Гледали смо у сунце које је било блиставо.
Ко год да је дошао, добио је поклон.
Показао ми је место где се родио.
- Језичке јединице су.
Глас, реч, синтагма и реченица и дискурс.
- Синтаксичке јединице су.
Реч, синтагма, проста реченица и сложена реченица.
Глас нема значења, па није предмет синтаксе.
Дискурс је језичка јединица вишег ранга од реченице, па зато није предмет синтаксе.
Синтакса је наука о реченицама.
Обрати пажњу, синтагма није служба реченице, већ врста језичке јединице!