СУБЈЕКАТСКИ СКУП РЕЧИ
Субјекатски скуп речи је скуп свих речи које по служби припадају субјекту, а то ће бити и атрибути и апозиције, ако се односе на субјекат.
Звонки гласови деце из школске учионице допирали су до нас.
Ако је деце субјекат, све остало што се односи на субјекат, биће субјекатски скуп речи:
Звонки гласови деце из школске учионице.- у овом случају атрибути и субјекат.
А овако?
Звонки гласови деце, ученика наше школе, допирали су до нас.
Дакле, све што одређује ближе субјекат. Атрибут и апозиција у овом случају, па ће субјекатски скуп речи бити :
Звонки гласови деце, ученика наше школе.
Ако је ово субјекатски скуп речи, шта онда обухвата предикатски скуп речи?
Наравно, предикат, објекат и ПО. Ако је предикат именски, сви атрибути у његовом саставу такође ту спадају:
Јован је шетао обалом Мораве, наше најдуже домаће реке.
Уз је шетао, као предикат, у предикатски скуп речи спадаће.
Је шетао обалом Мораве, наше најдуже домаће реке..
Зашто апозиција? Зато јер се односи на атрибут, који одређује ПОМ.
Објекатски скуп речи обухватаће објекат, атрибуте и апозицију ако се односи на њега или његов атрибут
Атрибутски скуп речи обухватаће атрибутску синтагму.
Апозицијски апозицију.
- Обишли смо цркву Лазарицу у Крушевцу.
Препиши објекатски и предикатски скуп речи.
2.Са планинских врхова чуло се бесно завијање вукова.
Препиши скуп ПОМ, предикатски скуп речи, субјекатски скуп речи.
3.Небо мирно, тихо, по њему плове позлаћени облаци.
Препиши предикатске синтагме и субјекатске синтагме.
Одреди службе речи у следећим речеинцама:
Моја сестра ради домаћи у соби.
Моја мало старија сестра ради свој домаћи из математике у својој соби.
Овај изузетно стари радио крчи страшно јако већ веома дуго.
Мајка двоје деце не сме да чека тако дуго пред вратима.
Одреди службе речи у следећим реченицама:
Шарено небо, пуно сјајних пруга и светлосних зракова пружа се над нама.
Светлост је расла, ширећи се преко поља, ударајући по околним планинама, целог јутра јачајући под тамним крошњама дрвећа.
Ја сам ученик Основне школе „ЈЕЛЕНА Ћетковић“ из Београда, ђак 5. разреда, и петог одељења.
Небо је тамно,б ез светлости, препуно збезда, треперавих и сјајних
Купио је велику лепу планинску кућу са косим кровом, широком пространом терасом и двориштем око целе куће.
Звуци псећег чопора су се, наочиглед свима, у сред јутра, губити у даљини, полако нестајући и утишавајући се.
Чим пошаљеш писмо тетки у село.
Моја тетка са села је сјајна.
Мој старији брат, сав поносан и одлучан, показао је мојој мајци своју пун, поништен индекс и диплому.
Јован и Драган, моји другови, отишли су на фудбал.
Не гледајући, не слушајући, не размишљајући, уплео се у догађаје толико другачије и непознате и потпуно неочекиване.
Подвуци атрибуте :
Брезовом шумом је шушкало и шаврљало јесење јутро огрнуто прохладном сенком.
Подвуци све атрибуте:
Мој отац, кад трамвај вози,
Стоји на једној нози,
А другом ногом звони
Да се са клизаве шине
Несташно дете скине.
Застао је пред једном Предићевом сликом необичне лепоте.
У реченици: Челенка је украс од перја, сребра или злата, подвучена реч врши функцију?
Подвуци главне речи у синтагмама:
Игра без идеје, горка чоколада за кување.
Подвуци именски део предиката:
Стеван је један од најбољих ученика наше школе.