“Крвава бајка” Десанке Максимовић

Погледајте виртуелну туру по музеју у Шумарицама.

Прочитајте текст о стрељању ђака у Крагујевцу. 

Тема текста: крвава бајка о смрти дечака. Живот и смрт једне генерације

Историјска основа текста 20 – 23.10.1941. Немци су у Крагујевцу стрељали преко 7.000 људи, укључујући и ђаке гимназије са професорима. Стрељано је 5.3

Пронаћи на интернету видео-водич кроз музеј у Шумарицама.

Драгољуб Јовановић је једини живи сведок крагујевачког стрељања. Погођен је са 12 метака у ноге. 27 преживелих  је било у стрељањима. Добио је орден тек 2010.

  1. октобра 1941. је била припрема, 20, 21. октобра 2972 људи убијено 21. октобра 300 деце. Најмлађе дете имало је 12 година.

„Сваки мој разговор о томе – поново сам стрељан.“

На улазу у музеј су Суђаје. „Сећајте се мене моји, јер ме више нема.” Лазар

„Лебац сутра немојте послати – ваш Борко“

 

Мотивске целине: три дела песме, сваки почиње рефреном.

Рефрен је као бајка,  намењена свима, бајка јер је невероватно да се то дешава у свету људи. Јунаци бајке су слични јунацима ове трагедије. Догађај је исувише нестваран и човек не може да поверује даје тако нешто могуће у свету људи. У песми се не помињу историјски конкретне чињенице, јер се такви злочини дешавају сваког дана широм планете.

  • Детињство и младост једне генерације су били исти, па су се и у смрти изједначили.
  • минута – дечаци су пуни наде у живот, читава будућност је пред њима. Мисли и осећања су слична, а они пуни наде у живот, али отргнути из њега.
  • Дечаци су пошли на стрељање   мирно. Храбри су и поносни, свесни своје судбине и нестали су у нашим мислима. Узели су се за руке, сложни су. Мир и понос је супротстављање непријатељу –  он очекује плач и молбе.

Идеја: никада човек не би смео дозволити да у њему надвлада нечовек. У смрт треба ићи отворених очију, са поносом.

Примењени     стилски поступци: контраст – антитеза,

Версификациона анализа: бели стих или слободни стих.

Врста лирике: родољубива уметничка поезија. са јаким елегинчним осећањима.