Погледајте презентацију “Срби у 18. веку”
Савети, да ли их волите, радо прихватате, да ли их треба давати младима? “На туђем искуству се учи”.
Тема: Савети младим људима исказани кроз причу о младалачком животу и почињеним грешкама.
Врста епског дела: аутобиографија, врста научнопопуларне уметничке књижевности. ”Живот и прикљученија”.
Историјска основа: живот Доситеја Обрадовића.
Тематске целине – композициона анализа:
- Доситејево размишљање и понашање у младим данима:
-под утицајем је црквених књига које је научио напамет, али их није разумео.
-жели да постане светац, да се пече у пустињи – нелогичне жеље.
-не слуша савете свог тутора, мисли да је у свему у праву.не зна да није способан да о свему добро одлучује
-сваку ствар овлаш погледа јер је одвише сигуран у себе
-неће се женити јер то свеци не раде.
. -нема установљен критеријум вредности у животу
- Доситејево размишљање и понашање када је одрастао, када схвата своје грешке:
-млађи старијег да слуша, деца да се родитеља не одричу, да човек праведно живи
-дете нека чита оно што је за његове године, што може да схвати.
-младог човека треба формирати и образовати добро док је још млад
-треба слушати друге али п бити опрезан и мислити својом главом.
-сваку ствар треба са свих страна сагледати да би се у потпуности разумела.
-најтеже је суочити се са сопственом несавршеношћу.
Ликови: искрено говори о свом животу и грешкама које је направио. Многе од њих се дешавају и данас.
Стилски поступци: приповедање у првом лицу.
Идеја дела: млади треба да буду најбољи могући и њима треба подредити сав свој рад. Образовање и наука су најважнији јер се њима стварају одрасли људи и образује нација. Образовању и васпитању младит треба подредити рад школа исвих друшвених актинвости.