Разлика међу класама је у многим друштвима непремостива.
Тема: Червјаков умире јер је разлика између две класе за њега непремостива.
Врста епског дела: новела је књижевна епска врста која има сложенију структуру, прати психолошке промене главних ликова
Тематске целине – композициона анализа:
1) Увод – Червјаков је кинуо за врат цивилном генералу Брижалову. Извини се, али човек не обраћа пажњу на цео догађај. Контрастом између спокојства у позороишту и кијања наговештен је проблем.
2) Заплет – Червјаков схвата да је увредио генерала, и решен је да се извини. Што се више извињава, генерал је све љући јер он не разуме како неко може таквом неважном догађају толико пажње придавати. Градацијом се појачава и приказују осећања Червјакова.
3) Врхунац или кулминација – поновно извињење у новом мундиру, међу молиоцима, Червјакова је бацило у очајање, јер се генерал коначно наљутио и избацио га напоље. Унутрашњим монологом јача ….
4) Перипетија – Червјаков очајан долази кући.
5) Расплет – у свом кревету умире од очаја.
Ликови: Червјаков – црв, је тип човека подређеног, наученог да слуша и да не размишља, он је задовољан малим и не схвата да између њега и генерала не постоји толико велика разлика, колика је установљена у његовој свести.
черв – црв
Чехов – теме Чеховљевих прича и драма су судибине обичних људи, њихова суочавањ са проблемима, животним и начини њиховог решавања. Чеход до детаља прати психолошке промене јунака.
Тема – Червјаков покушава да се извини генералу.
Червјаков је жртва традиционалног друштвеог система, у којем је подела на класе основна и незаобилазна. Сваки додир између две класе се кажњава.
у том систему Червјаков себе доживљава као способног, вредног и радног чиновника који одјенодм бива избачен из сопственог система вредности и губи тло под ногама једним неопрезним кијањем и пропада у покушају да поврати спствену психичку стабилност.
Духовно растројство Червјакова пратимо кроз труд- да умилостиви генерала. што је труд већи, већи је и Генералов отпор. Градациојом је приказана борба Червјакова да се извини и не пропадне, а констатнним одбијањем генерала који не разуме шта је Червјакову тако важно.
Червјаковљев проблем је у несхватању генралове позиције. Червјаков не схвата како нешто што је њему тако важно може бити неважно генералу.
Стилски поступци: облици приповедања.
Идеја дела: класне разлике су усађене у понашање човека образовањем и културом и зато их је тешко успоставити и избрисати.